Vikten av konditionsträning för dig som sportar

Att konditionsträning stärker kroppen och ger dig ett starkare hjärta är någonting som de flesta är väl medvetna om.Att kombinera konditionsträning med styrketräning är även bevisat ge goda mentala fördelar och en generellt bättre hälsa. Kombinerar du detta sedan med en välbalanserad kost, så har du det vinnande receptet för hur du kan hålla dig frisk och stark längre. Alla människor mår bra av att utföra varierad träning där både musklerna och hjärtat får jobba lite extra. Så när du tränar, se till att variera övningarna så mycket som du kan. Introducera mer intensiva pass i din träningsrutin och var inte rädd för att testa på nya saker. Men vad är vikten av konditionsträning för dig som sportar och vilka fördelar ger det i det långa loppet?

Varför bör man kombinera styrketräning med konditionsövningar?

Att kombinera styrka- och konditionsövningar ger inte bara dig ett starkare hjärta och muskler. Du kan även förbättra dina prestationer och träningsresultat avsevärt genom att kombinera träning som stärker både styrkan och konditionen samtidigt. Jobba med övningar där flåset stiger och värm upp musklerna innan styrkeövningarna påbörjas. Se också till att musklerna får vila, då det annars finns risk för slitningar i dem.

Fördelarna med en god kondition för dig som tränar är även att du kommer orka mer på planen och du kan ge järnet när det gäller. En god kondition gör att du även blir mer uthållig, vilket kommer att löna sig när du ska utföra längre och monoton konditionsträning som cykling, löpning eller skidåkning. Så nästa gång du tränar på gym, se till att även inkludera mer intensiva övningar och intervaller som gör att din puls stiger kraftigt. Fördelarna blir många och du kommer snabbt att se dina prestationer förbättra sig.

Hur kan man förbättra sin kondition?

Hur kan man förbättra sin kondition?

Ett bra sätt att kombinera styrka med kondition på är att skriva in sig på ett närliggande gym. Med ett brett utbud av kondition- och styrkemaskiner, kan du få en varierad träning och därmed stärka både hjärtat och musklerna. Oavsett vart du är bosatt så finns det alltid minst ett gym i närheten som erbjuder ett bra utbud.

Men om du föredrar att träna på hemmaplan kan du även uppnå samma resultat genom att investera i några få maskiner. Vill du spendera så lite som möjligt räcker det till exempel med ett hopprep och anpassade hantlar. Vill du ha fler valmöjligheter kommer en roddmaskin, träningscykel eller promenadband även att vara ett bra komplement. Med dessa maskiner kan du få upp ett riktigt högt flås och förbättra din fysiska kondition avsevärt. I det långa loppet kommer du spara mängder av slantar genom att träna hemma. Aldrig mer behöver du köa till maskiner på gymmet eller betala för ett dyrt gymkort.

Annan bra konditionsträning som är helt gratis är till exempel snabba promenader eller löpning. Att träna kondition utomhus ger även flera andra fördelar och är mer krävande då terrängen du promenerar eller springer i är mer varierande, framförallt om du motionerar i skogen.