Scenario paintball del 2 – Vad är det?

Detta är den andra delen kring ämnet scenario paintball, modellen paintball event som saknar motstycke inom sporten då dessa i regel lockar till sig tusentals spelare från hela världen. Scenariospel fokuserar i regel på en specifik tidsperiod, med en bakomliggande historia som sedan används för att introducera uppdrag och mål som lagen måste genomföra för att vinna eventet.

Anfallande – och försvarande lag

Scenario paintball matcher gör det möjligt för spelare (som i regel delas in i lag) att vara med i en rekonstruktion av historiska event, eller påhittade simulationer. Då spelen i regel har en omfattande och invecklad berättelse samt en enorm mängd spelare och då dom inte bara kan pågå i timmar utan även under ett par dagar, kan spelare som blivit “skjutna” i regel återvända till spelet efter att ha suttit vid sidan av under en förutbestämd tidsperiod. Skulle man inte tillåta detta, då skulle evenemanget vara över betydligt tidigare än man önskat, men detta råder bot på detta problem. Själva scenariot är i regel uppdelat i olika segment där respektive lag får en rad olika uppgifter att genomföra under den angivna perioden. Det kan röra sig om alt från att invadera motståndarens bas, fånga deras flagga eller att försvara sin egen bas.

Scenario design

Ett paintball scenario kräver som jag nämnde i första delen en hel del planering. Det är inget som man slänger ihop över en helg, inte när man förväntas se tusentals spelare delta. Speldirektören eller producenten kommer att bygga upp ett scenario som utspelar sig med ett specifikt tema i åtanke där man inkluderat simulationer om strider eller liknande, simulationer som kan ha hämtats från spelvärlden, gamla militära händelser, påhittade event eller event som utspelat sig i historien. Spelen är i regel designade att utspelas under en dag, där själva spelelementet sträcker sig över åtta till tolv timmar under dagen eller spel som sträcker sig över en 24-timmars period, vilket då innebär flera dagars spelande. Dessa är i regel betydligt mer invecklade och detaljerade än den kortare varianten. Spelen kan som sagt vara indelade i en rad olika segment, delmål som ska uppfyllas eller som en enda lång match som spelas oavbrutet under dagen. Består matchen av olika segment kommer lagen tilldelas poäng baserat på deras prestation i respektive segment och laget med mest poäng när allt är sagt och gjort, vinner tävlingen.

Spelarnas roller

De allra flesta scenarion som spelas, har specifika roller som måste fyllas i spelet. En del är helt och hållet kopplade till själva berättelsen där spelaren beskrivs som en del av en grupp som denne porträtterar. En spelare kan mer eller mindre vara vad som helst, så att denne passar in i berättelser och kan vara en roll som en rebell, en förargad brottsling, vetenskapsman eller en del i motståndrörelsen. Oavsett spelarens roll så har dessa i regel ingen betydelse på hur spelaren själv spelar, dom är bara där för att förhöja och förbättra själva scenariot.

Det finns dock en del roller som har möjligheten att påverka spelet då spelaren har specifika egenskaper. Det kan röra sig om allt från sprängmedelsexperter, sjukvårdare, pilot eller spion. Spelare med dessa typer av rollen har förmågan att utföra olika uppgifter utöver att bara skjuta motståndarna som resultera i fördelar för hela laget. En sjukvårdare kan till exempel ”hela” ett visst antal spelare som skjutits, under en bestämd tidsperiod. Detta gör att spelarna kan återvända till spelet snabbare än normalt.